Leczenie rwy kulszowej

Rwa kulszowa to ostry ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, który pojawia się nagle i dokucza przy każdym ruchu, najbardziej daje się we znaki nocą. Z reguły rwa kulszowa nasila się wraz z wiekiem i jest spowodowana zmianami zwyrodnieniowymi kręgosłupa.
W początkowej fazie ataku, przy bardzo silnym bólu, istotne jest pozostanie możliwie nieruchomo w pozycji leżącej, na twardym materacu. Leki są dobierane ze względu na siłę dolegliwości; z reguły lekarz zaczyna od niesteroidowych środków o działaniu przeciwbólowo-przeciwzapalnym oraz rozluźniających mięśnie, a niekiedy także witaminy z grupy B. Takie leczenie jest stosowane około siedmiu do maksymalnie dziesięciu dni, a jeśli nie pomaga, stosuje się coraz silniejsze środki. W skrajnych przypadkach stosuje się gorset usztywniający, zastrzyki domięśniowe oraz leki antydepresyjne łagodzące ból.
Kiedy dolegliwości bólowe związane z rwą kulszową ustąpią, duże znaczenie ma fizykoterapia i rehabilitacja, które mają za zadanie zapobiec nawrotom choroby. Najczęściej stosowanymi zabiegami są: nagrzewanie, jonoforeza, oddziaływanie prądem, polem magnetycznym lub laserem.
Dobrym uzupełnieniem terapii jest pobyt w sanatorium, gdzie chorego poddaje się serii zabiegów mających na celu zapobieżenie kolejnym atakom.
Należy także pamiętać o dbaniu o stan kręgosłupa: podnosić ciężary w prawidłowy sposób (z kucania), a jeśli jest to możliwe – zamiast przenosić ciężkie przedmioty, przesunąć je; siadać tak, aby nie wykrzywiać kręgosłupa w nienaturalny sposób; równomiernie rozkładać ciężary (np. rozkładać zakupy do dwóch toreb), a także spać na twardym materacu, z niską poduszką pod głową.
Jeśli ani terapia lekami, ani podjęte działania prewencyjne (wyżej wskazana rehabilitacja, prawidłowe postawy ciała oraz fizykoterapia) nie przynoszą efektów i ataki nawracają, konieczne jest przeprowadzenie operacji mającej na celu usunięcie uszkodzonego krążka międzykręgowego.